sunnuntai 18. maaliskuuta 2018

HABIT TRACKER - MIKÄ SE ON?

Ihan muutama enää jäljellä näitä Bujo & Moresta, mun vanhasta bullet journal -aiheisesta blogista, tähän blogiin siirrettäviä postauksia. Tänään olisi vuorossa postaus habit trakcereista, jotka on edelleen tällaisenaan mulla käytössä, vaikka julkaisinkin tämän postauksen alunperin jo viime syksynä!

Habit tracker tai suomalaisittain tapa-träkkeri on suosittu sivu bullet journalissa, jolla seurataan päivittäin erilaisten tapojen toteutumista. Tämä on siis nimenomaan päivittäinen seuranta, mutta erilaisia träkkereitä voi olla monia muitakin. Tänään puhutaan kuitenkin habit trackereista!

Usein habit tracker piirretään bullet journaliin kuukaudeksi tai viikoksi kerrallaan. Mitä enemmmän päiviä samassa träkkerissä on, sitä helpompi on huomata erilaisia kuvioita omissa tavoissaan. Mulla on tapana tehdä nämä träkkerit kuukausittain, kuten kuvista näkyy!

habit tracker

Habit tracker voi ajaa montakin asiaa, mutta se on mm. keino seurata omia tapoja, huomata huonot tapansa ja puuttua niihin, asettaa päivittäisiä tavoitteita itselleen ja seurata niiden toteutumista, huomata onnistumiset ja varmistaa, että tärkeät päivittäiset asiat, kuten lääkkeiden ottaminen, tulee hoidettua.

Käytännössä habit trackeriin valitaan muutama tapa, jota haluaa omalta kohdaltaan seurata. Mun trackeristä löytyy esimerkiksi "nuku vähintään 9h" ja "juo vähintään 2 litraa vettä". Haluaisin, että nämä toteutuvat mulla joka päivä, joten ne sopivat habit trackeriin. Kun jonain päivänä sitten nämä tavoitteet toteutuvat, väritän niitä vastaavan ruudun mun träkkeristä. Siten voin seurata, kuinka usein nukun tuon tarvittavan määrän tai kuinka usein juon tarvittavan määrän vettä. Jos huomaan, että en ole vaikkapa viimeiseen viikkoon juonut tarpeeksi vettä, on helppo tietoisesti puuttua tähän ja myöhemmin huomata muutos träkkerissäkin, kun olen juonut vettä enemmän!

bullet journal tracker

Mun omalla kohdalla habit tracker myös motivoi mua tekemään ne asiat, jotka olen siihen listannut. Haluan värittää mahdollisimman paljon ruutuja ja nähdä kuukauden lopuksi mahdollisimman täyden träkkerin! Pelkästään siitä syystä haluan juoda vähintään sen 2 litraa vettä, että saan sitten värittää sitä vastaavan ruudun träkkeristäni.

Tästä syystä mulla on habit trackerissa myös asioita, kuten "ihon rasvaus" ja lävistyksen ottamisen jälkeen yhden kuukauden verran siellä oli myös "korvan putsaus". Näitä asioita ei huvittaisi joka päivä tehdä, varsinkin tuon korvan putsaamisen suhteen tuppasin olemaan hirmu laiska. Kuitenkin kun träkkeriä täyttäessäni huomasin, että hei, tän päivän kohdalla on vielä tyhjä ruutu tuossa, kävin putsaamassa korvan heti ja palasin sitten träkkerin pariin ja väritin sen ruudun!

Ja kuten sanoin, mulla oli tuo korvan putsaus vain yhden kuukauden träkkerissä - habit trackerin ei siis tarvitse olla joka kuukausi sama. Jos jonkin ajan kuluttua huomaat, että teet jonkin asian jo muutenkin joka päivä tai se ei ole enää sulle tärkeä muuten, ei sun tarvitse pitää sitä träkkerissäsi. Lisäksi, jos jossain vaiheessa löydät tavan, jota haluaisit alkaa seurata, voit aina lisätä sen seuraavaan träkkeriisi!

tapa träkkeri

Habit trackeriin voi valita juuri niin monta päivittäistä tavoitetta, kuin itse haluaa. Liikaa ei kuitenkaan kannata itselleen haalia, koska sitten träkkeriä ei todennäköisesti tule täytettyä kovin aktiivisesti. Mun träkkerissä on tällä hetkellä 20 eri kohtaa ja se on jo aika paljon. Monilla on vain esimerkiksi 3 tai 4 päivittäistä tapaa, joita he träkkerissään seuraavat.

Nämä päivittäiset tavat, joita träkkerissäsi seuraat voivat olla käytännössä mitä vain nukkumisesta urheiluun, veden juomisesta terveelliseen syömiseen tai vaikkapa lääkkeiden ottamisesta kuukautisten seuraamiseen. Mieti, mitkä on sulle tärkeitä asioita ja valitse träkkeriisi vain ne!

P.S. Myöhemmin on tulossa postaus, jossa kerron tarkemmin mitä kaikkea voi seurata habit trackerilla!

Mitä juttuja sä seuraat habit trackerissa, jos sulla sellainen jo on?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti