keskiviikko 24. helmikuuta 2016

CLEAN SPACE - CLEAR MIND

lukuloma

Lukuloma. Se on sitä sitten nyt. Ja mulle se tarkoittaa lukemisen lisäksi ja ennen sitä pientä siivoamista, minimointia ja tyhjennystä. Aloitan ehkä kevätsiivouksen ajoissa, mutta mä tarvitsen sitä just nyt ja mä oon oikeasti odottanut, että on aikaa keskittyä siihen ja tehdä se kunnolla.

Kirjoitukset. Penkkarit. Kuvaaminen. Haastattelu. Kuuntelu. Anniskelupassitentti. Koeviikko. Ihmissuhteet. Yksinäisyys. Abiristeily. Videot. Editointi. Diaesitykset. Bussit. Rekat. Aikataulut. Lukujärjestys. Lukusuunnitelma. Blogi. Pakolliset kurssit. Poissaolot. Koristelut. Reenit. VPK. Paperityöt. Ulosajo. Budejtointi. Apteekki. Kaupassa käyminen. Rikkinäinen auto. Pakkaaminen.

Siinä ihan vaan muutama juttu, jotka mielessä on pyörineet viime aikoina. Tiedättekö, kun mielessä on vaan tsiljoona asiaa yhtäaikaa, ne ajatukset vaan kasaantuu, pitää tehdä sitä, tätä ja tota, pitäisi olla viidessä paikassa yhtä aikaa ja pitää vielä huolehtia, että muutkin tekee hommansa tai vaihtoehtoisesti tehdä muidenkin osuus, että se tulee oikeasti ajoissa tehtyä.

overthinking

Musta tuntuu, että pitää pärjätä itse. Jos kerron jollekin, että nyt tuntuu pahalta, en pärjää. Mutta niinkun kaikki mun läheiset mulle tälläisinä aikoina hokee, ei ihminen vaan aina pärjää yksin. Huomasin tän esimerkiks siinä tilanteessa, kun tajusin ajaneeni ulos tieltä. Autosta puuttui peili, mutta luojan kiitos ketään ei sattunut. En mä olis itse saanut sitä autoo pois sieltä ojasta itse enkä olis selvinnyt siitä shokista, jos en olis voinut puhua ihmisten kanssa siitä. Onneks mulla on ihmisiä, jotka kuuntelee.

Mutta nyt. Nyt on se lukuloma. Kirjoitukset on edelleen tuossa stressaavien asioiden listalla, koska ne on vielä edessä, mutta penkkarit, anniskelupassitentti, koeviikot, abiristeily, pakolliset kurssit ja koristelut on ainakin takanapäin. Ulosajostakin selvittiin ja autoon on saatu uusi peili. Haluan aloittaa tän lukuloman siivoamalla mun huoneen perin pohjin ja siinä sivussa siivoamalla mun ajatukset.

stressi

Tiedän, että mun pitää siivota erityisesti ne mun ajatukset ja musta tuntuu että huoneen siivoaminen on just mulle just sopiva tapa tehdä se. Kaikki tää stressi ja kasaantuvat ajatukset on aiheuttaneet sen, että en nuku ja unohdan syödä. Tiedän, ei oikeasti ole tervettä enää. Unettomuus vaan pahentaa sitä stressiä ja huomaan reagoivani pieniinkin ongelmiin välillä niinkuin joku uhmaikäinen ja usein oon myös todella itkuinen. Sääliks käy niitä, jotka on näitä reaktioita joutunut seuraamaan...

Siisti huone, siistit kaapit ja tavarat, jotka on niille varatuilla paikoillaan saa varmasti myös mun ajatukset järjestykseen ja vaikka tehtävää onkin paljon, niin tästä loputtomasta stressistä ja ajatusten sekamelskasta on päästävä.

6 kommenttia:

  1. Se on kuitenkin hyvä että itse huomaat missä menee vikaan ja yrität tehdä asialle jotain. Kyllä sä pärjäät vaikka vähän löysäisitkin niitä omia vaatimuksia ja hengittäisit vapaasti - edes yhden päivän <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kiitos! Ehkä tässä pikkuhiljaa voisi sellaisenkin päivän pitää... :)

      Poista
  2. Komppaan niin tuota Katjan kommenttia, parasta on välillä vain hieman löysätä ja antaa asioiden hetken vain olla :')♥

    VastaaPoista
  3. Jos yhtään lohduttaa, niin tuo seinien kaatuminen niskaan on harvinaisen tuttu tunne! Tentteihin pitäisi lukea, hoitaa miljoona muuta kouluhommaa, huolehtia koirasta, siivota, viedä roskat, kokata (tai sitten syödä vaan sitä makaroonia juustolla), pyykätä, hoidella typeriä aikuisten asioita kuten vakuutusjuttuja, tehdä sitä, tätä, tuota, sellaista, tälläistä ja vielä tuollaistakin. Ja kaikki nyt heti. Jatkuvasta stressistä johtuen sitä ei tosissaan osaa enää nukkua eikä jaksa syödäkään, ja taas sitten tästä johtuen ei pysty yhtä tehokkaasti hoitamaan näitä asioita pois alta. Ihan järkyttävä oravanpyörä, josta ei meinaa päästä pois sitten millään.

    Mulla on itseasiassa postaus tuloillan aihetta koskien, mutta yhden superhyvän vinkin haluan heittää sinulle juuri tähän väliin - nimittäin venyttely. Ainakin itselläni moinen auttaa niiiin paljon, kun pää on yksinkertaisesti tukossa ahdistuksesta. Ehdoton lempparivenyttelyni löytyy tuosta alhaalta linkistä, kokeile ihmeessä sinäkin varastaa pieni hetki itsellesi: lösähdä lattialle, tyhjennä mieli ja suo pieni hemmottelu kropallesi :) Ja tsemppiä kevään koitoksiin! ♥

    https://www.youtube.com/watch?v=mEdygnWTb2U

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin, tiesin kyllä etten mitenkään oo ainut tällaisen asian kanssa... Mutta tuntuu hyvältä tällainen samaistuminen :D Kiitos!

      Ja hei kiitos tuosta linkistä, mä testaan sitä ja tota venyttelyä nyt heti!!

      Kiitos paljon kommentistasi!

      Poista