sunnuntai 22. tammikuuta 2017

10 THINGS YOU CAN DO TONIGHT TO MAKE TOMORROW EASIER

Mä asetin itselleni yhdeksi uuden vuoden tavoitteeksi herätä aikaisemmin. Tätä tavoitetta lähdin työstämään kasaamalla listan asioista, jotka voin tehdä jo edellisenä iltana ja säästän näin aikaa ja vaivaa aamuisin. Tänään jaan tämän listan teidän kanssa!

I set myself a goal of waking up earlier this year. To start working on this goal I collected a list of things I can to the night before in order to save time and effort during mornings. Today I'll share this list with you!

morning

1 | Valitse seuraavan päivän asu etukäteen. Välttääksesi asukriisin aamulla, voit valita päivän asusi jo edellisenä iltana. Voi myös olla hyvä tapa pitää puhelimessa tallennettuna kuvia sun lemppari- / luottoasuista, joten kun kiireessä yrität päättää, mitä pukea päällesi, voit selata niitä kuvia ja valkata asun jonka haluat pukea päällesi.

2 | Pakkaa laukku valmiiksi. Aamua helpottaa myös se, jos oot edellisenä iltana pakannut laukun töihin tai kouluun valmiiksi. Näin et myöskään aamun kiireessä unohda mitään!

3 | Valmistele aamupala ja/tai kahvinkeitin. Voit tehdä esimerkiksi voileivät valmiiksi jääkaappiin tai täyttää kahvinkeittimen jo edellisenä iltana. Aamulla vain napsautat keittimen päälle ja nappaat aamupalan jääkaapista!

4 | Aseta herätyskello. Laita herätyskello soimaan joka aamu samaan aikaan, ota torkutus pois päältä ja jätä herätyskellosi/puhelimesi niin, että joudut nousemaan sängystäsi sen sammuttaaksesi.

5 | Tee soittolista. Tee itsellesi soittolista aamuja varten. Suunnittele soittolistasi niin, että se sisältää iloisia, energisiä ja motivoivia biisejä sekä kestää yhtä kauan, kuin tarvitset aikaa laittautuaksesi. Näin sinun ei tarvitse tarkkailla kelloa koko ajan, vaan tiedät että kun tietty kappale alkaa soimaan, sun pitäisi olla tietyssä vaiheessa sun aamurutiineja.

6Siivoa. Tyhjennä tiskiallas likaisista tiskeistä, siivoa lattialla lojuvat vaatteet ja laita ympäriinsä olevat tavarat oikeille paikoilleen. En nyt tarkoita mitään suursiivousta, vaan pienestä pikasiivouksesta. Tällä tavoin saat freessin alun puhtaassa kodissa aamulla!

7Suunnittele päiväsi. Tee to do -lista tai aikataulu seuraavalle päivälle. Kun aamulla heräät, tiedät jo valmiiksi mitä sinun pitää sen päivän aikana tehdä!

8 | Ulkoile illalla. En suosittelisi mitään kovin rankkaa treeniä juuri ennen nukkumaan menoa, mutta raikas ilma ja kevyt kävelylenkki illalla voivat helpottaa nukahtamista.

9Syö kevyt iltapala. Jos syöt raskaan, rasvaisen iltapalan, sun kroppa tarvitsee aikaa sen sulattamiseen ja nukahtaminen voi tämän takia viivästyä. Kevyt iltapala helpottaa unen saamista!

10 | Mene nukkumaan ajoissa. Viimeisenä kaikkein tärkein juttu tällä listalla! Mene nukkumaan ajoissa, jotta saat tarpeeksi unta. Hyvin nukutun yön jälkeen seuraava päivä on taatusti paljon helpompi, kuin jos olisit valvonut aamu 3 asti ihan vain katsoaksesi "vielä yhden jakson".

good morning

1 | Pick your outfit in advance. In order to avoid "I don't have anything to wear" -crisis in the morning, you can pick out your outfit the night before.  It might also help to have photos of your favorite, go to -outfits saved on your phone, so when you're in a hurry, just look at those photos and pick an outfit you want to wear.

2 | Pack your bag in advance. Your mornings are also easier when you have packed your bag for work or school already the night before. 

3 | Prepare your breakfast and/or coffee maker. You can make for example sandwiches ready and put them in the fridge or load the coffee maker the night before. In the morning you can just press the on -button of the coffee maker and grab your breakfast from the fridge. 

4 | Set an alarm. Set your alarm clock to wake you up at the same time every morning, do not use snooze and leave your alarm clock / your phone so that you have to get up from your bed to turn it off.

5 | Make a playlist. Make yourself a morning playlist. Design the playlist so, that it is full of happy, energizing and motivating songs. Also, make the length of the playlist as long as you need to get ready in the mornings, so you don't have to keep watching the clock all the time. You listen to your playlist and know that during a certain song you need to be at a certain point of your morning routine.

6Tidy. Clear out the dirty dishes from the sink, clear the floor from clothes and pick out any items that are misplaced and put them to their correct places. I'm not talking about a deep-clean, but just a bit of cleaning. You can start the day fresh this way!

7Plan your day. Make a to do list or a schedule for the next day. When you wake up in the morning, you know exactly what you need to do that day! 

8 | Spend time outside in the evening. I wouldn't recommend a very intensive workout just before going to bed, but spending some time in the fresh air by for example going for a walk in the evening can help you fall asleep easier.

9Have a light evening meal. If you eat a heavy, fat-rich evening meal, your body needs time to digest the meal and therefore you might find it hard to fall asleep. It is easier to fall asleep after a light evening meal!

10 | Go to bed early. Lastly, probably the most important thing on this list is to go to bed early so that you get enough sleep! After a good night of sleep the next day is a whole lot easier than it would be after staying up until 3 am to "watch one more episode".

Mitä sä lisäisit tähän listaan? Miten valmistaudut iltaisin seuraavaan aamuun?

What would you add to this list? How do you get ready in the evenings for the next morning?

10 kommenttia:

  1. Hyviä vinkkejä! Pieni kävelylenkki iltaisin vois kyllä olla hyvä lisä iltarutiiniin! :-) Tuo aamusoittolistakin olis ihan superhyvä, pitääkin heti alkaa kasaamaan semmoista yhteen! :-D

    https://olderthanyesterday.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Joo, sillä raittiilla ilmalla on ihmeen hyvä vaikutus :p Kiva että löytyi hyviä ideoita :)

      Poista
  2. Mulla kans tapana laittaa aina työvaatteet aamuisin valmiiksi, mies onneksi tekee työaamuina aamupalan, muuten oisin tosi kiukkuinen kun herään töihin aina ennen viittä :D pitäs opetella laittamaan puhelin lataukseen toiselle puolelle huonetta, kun mulla on aamuisin paha tapa torkuttaa ja iltaisin taas räplään puhelinta ihan liian kauan ja yöunet jää vähiin. "Vielä 15 minuuttia" venyy helposti kahdeksikin tunniksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sulla on asiat hyvin kun mies jeesaa! Ja joo, kannattaa opetella, koska noi on molemmat tapoja joista ei oo muuta kun haittaa sun unen laadulle ja määrälle :)

      Poista
  3. Ois kiva saada sulta välillä ihan perus kuulumis/höpöttämis postausta näiden ns. "erikois" postauksien väliin :-) Mitä sulle oikeasti kuuluu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että sellaisetkin kiinnostaa, täytyy sellainen toteuttaa! :) voin lyhyesti vastata kysymykseesi toteamalla, että tällä hetkellä joudun läpikäymään vähän monimutkaisia juttuja, joita mun lähipiirissä ja kotikaupungissa on tapahtunut... mutta muuten kuuluu ihan hyvää :)

      Poista
  4. Mun pitäis oppia heräämään ajoissa joten ehkä nää vinkit auttais mua siinä projektissa! :)

    VastaaPoista