tiistai 3. lokakuuta 2017

IDEOITA AKTIIVISEMPAAN ELÄMÄÄN

Sain lukijalta toiveen, että jakaisin mun vinkkejä urheiluun ja aktiiviseen elämään ja tänään toteutan tämän toiveen! Ihan aluksi haluan kuitenkin mainita, että mä en oo koskaan ollut mikään erityisen urheilullinen ihminen, vasta ihan parin vuoden sisällä oon löytänyt liikkumisesta iloa ja ne omat jutut, joita tykkään tehdä. En siis missään nimessä ole mikään ammattilainen asian suhteen, mutta kyllä mulla pari vinkkiä on teille jaettavana!

aktiivinen elämä

1 | Kokeile ja löydä oma suosikkisi. Kaikista lajeista ei tarvitse tykätä, mutta kannattaa mahdollisuuksien mukaan kokeilla montaa eri tapaa liikkua. Testaa palloilulajeja, talvi- ja kesäurheilulajeja, kuntosalia, ryhmäliikuntatunteja, pyöräilyä, porrastreeniä ja lenkkeilyä. Kun löydät muutaman suosikin, keskity niihin! Mä oon löytänyt omiksi suosikeiksini kuntosalin, portaat, kävelyn ja pyöräilyn. Palloilulajit ja ryhmäliikuntatunnit ei tuo mulle samanlaista iloista fiilistä, joten en väkisin enää yritä niitä harrastaa!

2 | Hyötyliikunta. Tämä on meille kaikille tietysti ihan itsestäänselvyys - kulje rappuset kotiin hissin sijaan, käy kaupassa pyöräillen ja mene kouluun tai töihin kävellen. Mun vinkki tähän on kuitenkin se, että tekee pienestä hyötyliikuntahetkestä itselleen vähän isomman. Sen sijaan, että kävelisin lähikauppaan 100 metrin päähän, saatankin pyöräillä muutaman kilometrin päässä olevaan kauppaan. Toisinaan taas ajattelen että hei, mun on pakko kuitenkin käydä ruokakaupassa tänään, niin käympä samalla reissulla ensin lenkillä ja vasta sitten kaupassa.

3 | Kehonpainotreenit. Aina ei tarvitse välineitä treenaamiseen! Jos tuntuu, ettei ole aikaa tai intoa lähteä salille, voi vetää kehonpainotreenin kotona! Erilaisia treenejä löytyy varmasti roppakaupalla googlettamalla ja ihan vaan oman kehon painollakin saa kyllä hien pintaan.

4 | Käytä niitä välineitä, mitä löydät. Jos sulla ei ole kotona käsipainoja, kahvakuulaa tai muita välineitä, niin käytä niitä arkisia asioita, joita sulla jo kotona on! Mä esimerkiksi laitan välillä tyhjät, 1,5 litran limsapullot täyteen vettä ja reppuun ja sitten lähden tämä painoreppu selässäni lenkille.

5 | Muista kehonhuolto. Tässä suhteessa mulla ja varmasti välillä meillä kaikilla on parantamisen varaa! Yritän jokaisen porrastreenin ja salitreenin jälkeen kuitenkin venytellä edes vähäsen. Kun lihakset on kipeänä, käytän myös kuvissa näkyvää rullaa kehonhuoltoon. Oon pikkuhiljaa alkanut venyttelemään enemmän ja vaikka vielä on parannettavaa, voin sanoa, että se kannattaa!

6 | Treenipäiväkirja. Mä oon tän vuoden alusta asti kirjoittanut treenipäiväkirjaa ja se on ollut kyllä ihan mahtava keino seurata omaa kehittymistä! Sen lisäksi tunnen olevani ns. vastuussa jollekin siitä, että teen treenin ja että teen sen kunnolla. Näistä kahdesta syystä suosittelen siis treenipäiväkirjaa motivaattoriksi!

aktiivisuus

Lisää mun urheilujuttuja voi seurata mun Instagram storeista (@kiiainnanmaa), sinne tulee aina silloin tällöin postailtua siitä, minkälaista treeniä oon tehnyt!

Mikä on sun lempparitapa liikkua tai urheilla?

4 kommenttia:

  1. Musta tuntuu etten ikinä löydä suosikkia, kun en koskaan ole juuri ollut liikkuja. Mutta otan tämän muistiin ja koitan käyttää näitä tärppejä laiskaan arkeeni :)

    ~ Finnlandsnorsk ~

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin mustakin aiemmin tuntui! Mutta lopulta löysin kuitenkin suosikit, joten etköhän säkin löydä!!

      Poista
  2. Kiva postaus! Itselläni tykkään nykyään paljon enemmän treenata kotona kehonpainolla kuin salilla. Saa ihan itse päättää koska tekee ja mitä, eikä mitään tiettyä laitetta tarvitse odotella!

    https://janitakristina.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Hyvä, että oot löytänyt tavan liikkua, joka sopii just sulle!! On varmasti kyllä mukava, kun voi tehdä omaan tahtiin eikä tarvitse odottaa vuoroaan :)

      Poista