Mun ensimmäinen vuosi Tampereen ammattikorkeakoulussa eli TAMKissa opiskellen alkaa olla pikkuhiljaa takanapäin (koulua tälle keväälle enää jäljellä noin parin viikon verran) ja haluan täällä kertoilla vähän tästä ekasta vuodesta, jos joku vaikka on hakenut tai suunnittelee hakevansa TAMKiin (International Business -linjalle) opiskelemaan!
Mä siis opiskelen kansainvälistä liiketaloutta eli International Business -tutkintolinjaa, jonka opetus on englanniksi. Luokkakavereina mulla on suomalaisten opiskelijoiden lisäksi opiskelijoita ympäri maailmaa. Musta pitäisi muutaman vuoden päästä valmistua Bachelor of Business Administration eli tämä vastaa tradenomin tutkintoa.
My first year in Tampere University of Applied Sciences i.e. TAMK is almost behind me (only about a couple of weeks of school left) and I wanted to share my thoughts based on this first year here, in case someone has applied or is planning to apply to study (International Business) in TAMK!
I study International Business and in a few years I should graduate to be a Bachelor of Business Administration. My studies are in English and in addition to my Finnish classmates, I have classmates all around the world.
Kun mä aloitin opinnot, opetussuunnitelmaa oli muutettu aika paljon edellliseen verrattuna. Uusi opetussuunnitelma tarkoitti meidän kohdalla sitä, että kaikkea kokeiltiin ensimmäisen kerran ja opettajatkin oli välillä vähän epävarmoja siitä mitä, missä ja milloin tapahtuu. Tästä huolimatta uskon että tämä muutos on ollut hyvä, koska ollaan päästy tän uuden opetussuunnitelman ansiosta opiskelemaan ihan uudella tavalla (kerron siitä ihan kohta)! Uskon myös että meidän palautteen perusteella ja muutenkin ensimmäisen vuoden kokemusten perusteella opettajat on paremmin perillä asioista ensi vuonna!
Tämän uuden opetussuunnitelman myötä me on päästy opiskelemaan ihan käytännössä oman yrityksen perustamista ja hoitamista oppiyrityksen muodossa. Emme siis perustaneet oikeaa yritystä, mutta kävimme samoja asioita läpi, kirjoittelimme business plania ja teimme budjettia ihan kuin olisimme perustaneet oikean yrityksen.
When I started my studies, the curriculum had just been changed quite a bit compared to the previous one. The new curriculum for us meant that we tried everything for the first time and even the teachers were sometimes a bit unsure of what, when and where things are happening. Despite of that I believe that this change has been good, since the new curriculum has allowed us to study in a completely new way (I'll tell you more about that in just a bit)! I also believe that based on our feedback and the trial and error we've gone through this first year the teachers are a lot better at this next year!
The new curriculum has allowed us to study in practice how to establish and take care of a company in the form of a virtual company. That means that we didn't establish a real company, but went through the same things, like writing a business plan and drafting a budget, just as if we had established a real company.
Ensimmäiset kolme jaksoa (meillä on neljä jaksoa vuodessa, eli kaksi per lukukausi) tehtiin töitä oppiyritysten parissa noin 10 hengen ryhmissä. Syyslukukausi kului yrityksen perustamis- ja suunnitteluvaiheeseen, mutta kevätlukukauden ensimmäisellä jaksolla (eli kolmannella jaksolla) ostettiin ja myytiin toisiltamme. Kolmas jakso huipentui messu-tyyppiseen tapahtumaan koululla, jossa tehtiin vielä viimeiset myynnit näiden oppiyritysten kanssa. Kolmannella jaksolla käytiin kauppaa ja tehtiin yhteistyötä myös suomenkielisen liiketalouslinjan kanssa, jossa on vastaava systeemi ensimmäisenä vuonna.
Neljännen periodin aikana, joka nytkin siis vielä meneillään, ollaan unohdettu nuo meidän oppiyritykset ja keskitytty tekemään kansainvälistymisprojektia oikean yrityksen kanssa.
The first three periods (all together we have four periods in a year, so two per semester) we worked with our virtual companies in groups of around 10 people. The fall semester was spend on establishing and planning the company, but then during the first period of the spring semester (i.e. the third period) we started selling and buying with each other. During the third period we made sales and co-operated with Finnish students that study business in Finnish. They have a similar system going on during their first year.
During the fourth period, which is still going on, we have ditched our virtual companies and focused on an internationalization project with a real company.
Toki me on tehty paljon muutakin, kuin noita kahta isompaa projektia. Ollaan käyty projektien ohella kursseja, joilla teoriassa käsitellään niitä juttuja, jotka meidän pitäisi sitten käytännössä noiden projektien parissa toteuttaa. Ollaan lisäksi käyty muutama sellainenkin kurssi, joka ei oo suoranaisesti noihin projekteihin liittynyt, esimerkiksi mulla on ollut saksan kurssi.
Lisäksi ollaan tehty monia pienempiä ryhmätöitä, kirjoiteltu perinteisesti esseitä, päntätty kokeisiin ja nyt suunnitellaan sitten toisen vuoden opintoja. Toisena vuonna saa jo valita vähän vapaammin, että mitkä jutut kiinnostaa ja mihin haluaa niin sanotusti erikoistua. Mä toivon pääseväni keskittymään yhä enemmän yrittäjyyteen ensi vuonna. Tämän jälkeen mun opintoihin sisältyy vielä vaihto-opiskelua ja opinnäytetyön teko!
Of course we have done a lot more than just those two bigger projects. Along with these projects we've had some courses that teach us in theory what we need to do in practice with those projects. In addition to that, we've had a few courses that aren't directly linked to those projects, for example I've studied a course of German.
In addition to that we have done a lot of smaller group work, written traditional essays, studied for exams and now we are planning our second year studies. During the second year we are more free to choose what we want to study and specialize in. I'm really hoping to get to focus on studying entrepreneurship next year. After this I still have exchange studies and my bachelor's thesis in front of me!
Parasta tuolla kansainvälisellä linjalla on se, että oppii tekemään töitä täysin erilaisten ihmisten kanssa. Siinä kun vuoden ajan käy jatkuvasti keskusteluita ja yrittää tehdä yhteisiä päätöksiä ihmisten kanssa, joilla on aivan erilainen kulttuuri ja ajatusmaailma kuin itsellä, oppii paljon. Joutuu ajattelemaan asioita vähän erilaisista näkökulmista ja ottamaan huomioon välillä todella erilaisiakin mielipiteitä.
Mun mielestä tämä erilaisuus on kuitenkin vain voimavara ja sitä kautta meillä kaikilla on jotain opittavaa. Eihän sellaisesta keskustelusta kukaan opi mitään, jossa kaikki ovat samaa mieltä keskenään. Yksi mun parhaista koulukavereista on tyyppi, joka on kotoisin Yhdysvalloista. Tullaan hänen kanssaan vallan mainiosti toimeen ja käydään todella mielenkiintoisia keskusteluja vaikka ollaan monista asioista niin erimieltä.
Ja erilaisista taustoista ja mielipiteistä huolimatta meillä on mun mielestä tosi hyvä ryhmähenki! Kaikki tulee toimeen kaikkien kanssa, ketään ei kiusata tai jätetä yksin. Kaveria jeesataan ja tehdään paljon asioita nimenomaan ryhmänä ja porukalla.
My favorite thing in this international study program is the fact that we learn to work with completely different people. A year of constantly having conversations and trying to make mutual decisions with people that have a completely different culture and way of thinking, teaches you a lot. You have to think of issues from different points of view and take sometimes really different opinions into consideration.
I feel like these differences are an asset for us and through that we all have more to learn. I mean, no-one is ever going to learn anything in a conversation where everyone just agrees with each other. One of my best friends at school is a guy, who is from the United States. We get along really well with him and we have the most interesting conversations, even thought we often disagree a lot.
And even thought we all have so different backgrounds and opinions I think that we have a really good team spirit! Everyone gets along with everyone, no-one is bullied or left alone. We help each other and do a lot of things as a group or teams.
Siinäpä nyt ensimmäinen vuosi ja sen jälkeisiä fiiliksiä kiteytettynä. Jos on hei jotain kysyttävää tai haluat tietää tästä enemmänkin, niin jätä mulle kommentti tähän alle tai laita vaikka sähköpostia! Kerron kyllä mielelläni lisää!
That is pretty much my first year in a nutshell. And hey if you have any questions or you just want to know more about this, leave me a comment below or even send me an email! I'm happy to tell you more!
Itsekin olen opiskellut liiketaloutta TAMKissa, mutta ihan suomeksi. Meillä ainakin oli jo silloin 2012 noi oppiyritykset ensimmäisen vuoden aikana, joten se ei ole uusi juttu ainakaan suomenkielisellä linjalla. :) jos yrittäjyys kiinnostaa, niin oletko hakenut Proakatemiaan yrittäjyyden ja tiimijohtamisen linjalle? Mä opiskelin siellä ensimmäisen vuoden jälkeen ne loput 2,5 vuotta ja se aika oli ihan huikeeta ja superopettavaista! :)
VastaaPoistaJoo, suomen kielisellä linjalla noita oppiyrityksiä on toteutettu, mutta ne oli nyt ekaa kertaa ib linjalla ja ei ihan olleet samalla tavalla toteutettu, kun meillä on se kansainvälisyys-näkökulma koko ajan matkassa. Ja siis jos pääsen tota yrittäjyyttä opiskelemaan niin se toteutetaan Proakatemialla :)
PoistaAi joo mutta tosiaan kun oot IB-puolella, niin enpäs tiedäkään voiko sieltä ees hakea Proakatemiaan.
PoistaAi okei, kiva juttu! Tsemppiä sulle, toivottavasti pääset sinne :) lähetin ton aiemman kommentin vissiin just samalla hetkellä, kun julkasit omas, mut huippua et nyt sinne otetaan IB:ltäkin porukkaa!
PoistaJoo nyt ensimmäistä kertaa haetaan tältäkin linjalta Proakatemialle. Ja joo, kiitos :)
PoistaKuulostaa aika hauskalta toi harjotusyrityksen perustaminen! Muutenkin ton tekstin perusteella kuulostaa kyllä kivalta, mutten kyllä usko sen olevan se mun ala. Jos nyt vaan ensin suorittais peruskoulun, kröhöm...
VastaaPoistaliveloveanddraw.blogspot.fi
Joo ihan hauskaa se on ollutkin, tosin todella työlästä! :D Ja joo, eihän tää kaikkien juttu tietenkään oo...
Poista