tiistai 23. kesäkuuta 2015

EDITORIAL CALENDAR

341

Olen kuullut kommenteissa toiveita siitä, että kertoisin enemmän tästä mun blogikalenterista, joten tässä nyt siis postaus aiheesta. Olen otsikoinut blogin englanniksi editorial calendar, koska mun mielestä suomenkieliset vastineet, kuten esimerkiksi blogikalenteri tms. ei kuulosta yhtä hyvältä. Se on tietysti mielipideasia. Ostin halvan ja ohuen kansion, koristelin sen kannen ja tein tietokoneella taulukot sisällöksi. Tästä on ollut kyllä paljon hyötyä ja apua niin uusien ideoiden kehittelyssä, postausten säännöstelyssä tasaisesti kuin siinäkin, että osaa ajoittaa postausten valmistelun (kuvien otto ja muokkaus jne.) niin, että on oikeasti aikaa tehdä ne asiat kunnolla, eikä vain hutaista ohimennen iltamyöhällä.

343

Sivut kalenterissani näyttävät tältä. Tein tavallisella kirjoitusohjelmalla taulukon ja sen yläpuolelle kirjasin, mikä viikko on meneillään. Kalenteria minulla on tämän vuoden loppuun asti, mutta sitten täytyy tulostaa lisää. Taulukossa on 8 riviä ja 7 saraketta, ylin rivi on vähän muita kapeampi, sillä siinä lukee sarakkeiden otsikot, enkä kirjoita siihen muuta. Otsikot ovat; viikonpäivä, postauksen aihe, kuvat, (kuvien) muokkaus, teksti, julkaisu ja jakaminen.

Viikonpäivä -otsikon alla on vaaleanpunaiset kirjaimet kuvaamassa viikonpäivää (nekin englannin kielisten päivien mukaan) ja päivämäärät. Jakaminen -otsikon alla on ympyröitä, jotka ruksin yli, sitä mukaa kun olen jakanut uusimman postauksen kaikkiin niihin paikkoihin, joihin uudet postaukset jaan. Siinä on esimerkiksi Pinterest, Google+ ja Twitter. Kaikkia postauksia en jaa jokaisessa sosiaalisessa mediassa, vaan esimerkiksi Instagramiin laitan kuvia vain osasta postauksista. Muiden otsikoiden alla on tyhjää tilaa, johon kirjoitan käsin esimerkiksi postauksen aiheen tai sen, että olenko ottanut tai muokannut kuvat ja missä vaiheessa tekstin kirjoittaminen on.

Fontteja olen ladannut osoitteesta dafont.com ja päivämäärät olen kirjoittanut kalenteriin käsin.

342

Käytän erilaisia värejä erityyppisten postausten suunnitteluun kalenteriini. Näen helposti ja nopeasti, jos samankaltaisia postauksia alkaa kasaantua perättäin ja voin muuttaa suunnitelmiani, jotta blogini pysyisi tasaisen monipuolisena. Yritän esimerkiksi tehdä jonkinlaisia kuulumispostauksia / puhelinkuvapostauksia säännöllisesti, jotta te lukijat oikeasti tietäisitte, mitä minulle milloinkin kuuluu.

344

Käytän myös muistilappuja postausten suunnittelussa, jos kaikki ideat eivät mahdu noiden laatikoiden sisään. Laatikot ovat ehkä vähän turhan pienet, koska tykkään kirjoittaa kaiken ylös. Ensi vuoden kalenteria suunnitellessa teen ehkä vähän isommat.

Tälläinen kalenteri on tietysti niin henkilökohtainen asia, että jokainen tietää itse, mikä omaan tyyliinsä blogata sopii. Jollekin sopii spontaani kirjoittaminen ilman sen suurempia suunnitteluita kalenteriin, kun taas jotkut (kuten minä) haluavat kaiken olevan järjesteltyä ja hyvissä ajoin suunniteltua.

Käyttääkö kukaan muu tälläistä kalenteria? Miten pysytte kärryillä postaamisestanne? Jakakaa parhaat vinkkinne kommenteissa!

4 kommenttia:

  1. voi että kun oot keksiny yvän idean! toi ois melkein itellekkin hyvä että tulis oikeesti postattua mahollisimman usein ja välttyis siltä "kerkeen kyllä huomennakin" kierteeltä :D sen verran haluan kysyä että onko sulla joka päivälle jotain blogi tekemistä? tai siis että jääkö jonkun päivän laatikot joskus tyhjäks?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, otan yleensä kerralla kuvat useampaan postaukseen ja/tai ainakin muokkaan kerralla monet kuvat ja muutenkin teen yleensä useamman postauksen valmiiksi kun on aikaa niitä tehdä. En siis joka päivä tee jotain blogiin liittyvää varsinaisesti, vaikka toki valokuvaan päivittäin (& osa kuvista päätyy blogiin), ideoin blogia jatkuvasti ja juttelen blogifoorumeilla paljon, missä tulee myös mainostettua sitten sitä omaa blogia. Bloggaus on osa päivittäistä elämääni, mutta en tee päivittäin postauksia suoranaisesti. :)

      Poista
  2. Päädyin tänne tuon sun uusimman postauksen kautta ja nyt tuli sellanen 'olen-huono-bloggari' -fiilis kun mulla ei ole tälläistä enkä pysty olemaan näin säntillinen :D Mulla on paperilla ja bloggerissa luonnoksina postausaiheet joista pitää kirjoittaa ja ei ole mitään merkintöjä missään onko kuvat vai ei :D Pitäis varmaan ottaa tälläinen käyttöön, saattaisi helpottaa mun elämää huomattavasti kun tietäisi missä mennään minkäkin suhteen!

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensinnäkin, mahtava kuulla, etten turhaan jaa linkkejä näihi aiempiin postauksiin mun uudemmissa teksteissä :D

      Ja joo, sehän tässä on, että tietää missä mennään ja pystyy tekemään asioita tärkeysjärjestyksessä ja etukäteen ajastamaan postauksia ja pysymään kärryillä siitä, mitä on tehty ja mitä ei :D

      Kiitos kommentistasi!

      Poista