torstai 20. syyskuuta 2018

MITEN MOTIVOIN ITSEÄNI

Tällä hetkellä mä opiskelen, olen yrittäjä, tuotan sisältöä tähän blogiin ja käyn vielä kaiken lisäksi töissä. Mulla ei siis tekeminen lopu kesken. Osittain on ahdistavakin ajatus, että en oo koskaan valmis: aina on jotain mitä voisin tehdä. Aina voisin kirjoittaa uutta blogipostausta tai opiskella lisää tai valmistautua paremmin tulevaan palaveriin. Töiden ja muiden lisäksi tietysti kotona riittää aina tekemistä: aina on joku nurkka jonka voisi siivota tai joku kaappi, jonka voisi järjestellä paremmin.

Mutta fakta on kai se, että ei meistä kukaan oo koskaan valmis. Ei voida koskaan kirjoittaa to do listaa ja tehdä siinä olevat asiat ja sitten huokaista helpotuksesta ja ajatella, että nyt on kaikki tehty. Se täytyy vain hyväksyä.

to do listat

miten motivoida itseä

Oon yrittänyt päästä eroon siitä näkökulmasta, että keskeneräisyys olisi ahdistavaa. Täysin en ole siitä päässyt eroon, mutta suunta on oikea. Mua on tässä asiassa auttaneet päiväkohtaiset to do listat. Kirjoitan aamulla tai edellisenä iltana to do listan asioista, jotka mun täytyy saada aikaiseksi ja asioista, jotka haluan saada aikaiseksi kyseisenä päivänä. En jaottele noita kahta mitenkään, mutta tiedän kyllä itse, mitkä to do listan jutuista on pakko saada aikaan ja mitkä olisi hyvä ehtiä tehdä tänään.

Saatan päivän aikana lisätä juttuja tuolle to do listalle, kun esimerkiksi koulussa tulee vastaan asioita, jotka pitää tehdä, mutta kun sitten illalla olen saanut kaiken ruksattua tuolta listalta, voin olla tyytyväinen itseeni sen päivän osalta. Vaikka tekemistä noin niinkuin elämässä ylipäätään vielä olisikin, olen valmis tämän päivän kohdalla. Sain aikaiseksi sen mitä pitikin ja loput voin tehdä huomenna.

Mä oon muutenkin ihminen, joka nauttii suuresti to do listoista ja erityisesti asioiden ruksaamisesta listalta, kun ne on hoidettu. Saatan joskus jälkikäteenkin lisätä listalleni asioita, jotka jo tein, jotta voin ruksata ne pois ja päivän päätteeksi katsoa pitkää listaa asioista, jotka sain aikaiseksi. Sekin osaltaan motivoi.

motivaatio

mistä motivaatiota

Seuraavan motivointikeinon terveellisyydestä en ole ihan varma, mutta omalla kohdallani se toimii. Syön vasta kun olen valmis. Syön tietysti kyllä aamupalan ja lounaan päivän aikana, mutta molemmat yleensä samalla, kun teen jo hommia. Aamupalan syön usein samalla kun luen sähköposteja tai kirjoittelen to do listaa bujoon. Samalla kun syön lounasta, usein kirjoittelen blogipostauksia, muokkaan kuvia tai esimerkiksi luen kirjaa koulua varten.

Iltapalaa tai päivän toista lämmintä ruokaa en taas syö, ennen kuin olen valmis päivän to do listan kanssa. Jos mulla on vapaapäivä, jona teen kotona blogihommia tai itsenäisiä koulutehtäviä, lopetan hommat yleensä joskus seiskan tai kasin pintaan ja sen jälkeen saan rauhassa syödä ja rentoutua loppuillan. Jos taas olen ensin koulussa ja/tai töissä, teen vielä to do listalla olevat asiat heti, kun tuun kotiin, vaikka olisikin nälkä.

Tiedän vain itsessäni sen, että jos kotiin tultuani syön ja katson samalla vaikka televisiota ja istun sohvalla ja alan rentoutua, sen jälkeen on vaikea päästä takaisin tehokkaaseen moodiin ja jatkaa töitä. Kun taas suoraan koulun ja/tai töiden jälkeen nappaan läppärin ja to do listan repusta ja ryhdyn hommiin, saan ne vielä aikaiseksi ja sen jälkeen kun olen koko päivän kanssa valmis, voin rauhassa istua alas, syödä ja rentoutua potematta huonoa omaa tuntoa siitä, että osa hommista on vielä tekemättä.

Jos taas joskus esimerkiksi aamuisin on vaikea aloittaa hommat ja tuntuu, ettei motivaatiota ole, mulla on siihen pari keinoa. Ensinnäkin, puhelin täytyy laittaa pois. Jos yritän tehdä jotain töitä, puhelin on ehdottomasti isoin häiriötekijä. Se äänettömälle ja vaikka mielellään vielä omien käsien ulottumattomiin ja pois näköpiiristä. Keskittyminen helpottuu huomattavasti.

Joskus tosin ennen tuota katson puhelimella pari YouTube -videota. Sellaista inspiroivaa ja motivoivaa videota. Etsin videoita liittyen tehokkuuteen, to do listoihin, aikaansaamiseen ja muuhun ja inspiroidun niistä. Usein muiden vinkit ja ideat ja ihan vain niiden kuunteleminen saa itsenikin motivoituneeksi, vaikka suoraan en vinkkejä toteuttaisikaan.

Usein auttaa myös se, että ihan vain lähtee jostain liikkeelle. Usein aloitan esimerkiksi siivoamalla. Sitä on musta kiva tehdä ja sen jälkeen, lopputulokseen tyytyväisenä, on usein sellaisessa motivoituneessa ja tehokkaassa tilassa ja haluaa jatkaa hommia. Toisinaan taas vain tartun itse asiaan enkä välttele sitä siivoamalla ensin.

Esimerkiksi tämän postauksen kirjoittaminen luki viime sunnuntain to do listalla ja aluksi olo oli sellainen, että ei huvita, ei mulla ehkä oo nyt just sanottavaa tähän. Päätin kuitenkin lähteä jostain liikkeelle ja jatkaa vaikka sitten myöhemmin, jos motivaatiota ja sanottavaa ei löydy. Nyt en kuitenkaan ole malttanut nousta ylös ja keskeyttää kirjoittamista, vaikka on kauhea vessahätä. Jotenkin se motivaatio ja inspiraatio vain tulee, kun vain ryhtyy hommiin!

Miten sä motivoit itseäsi? Miten sä saat parhaiten asioita aikaiseksi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti