keskiviikko 23. elokuuta 2017

5 TAPAA PRIORISOIDA TO DO LISTAA

Tuntuuko joskus, että on niin paljon tekemistä, että ei tiedä mistä oikein aloittaisi? Musta ainakin tuntuu siltä aina silloin tällöin. Oon kuitenkin kehittänyt muutamia keinoja priorisoida sitä metrin mittaista to do listaa ja tänään aion jakaa 5 erilaista tapaa siihen myös teidän kanssa!

Mä itse käytän kaikkia näistä tavoista, mutta se riippuu hieman siitä, minkälaisia asioita mun to do listalla on ja miten paljon niitä hoidettavia hommia on, sekä siitä, minkälaisella fiiliksellä oon ja paljonko aikaa mulla on. Kannattaa kokeilla erilaisia tapoja eri tilanteisiin ja löytää sillä tavalla sitten se itselle parhaiten sopiva!

to do lista

to do listan priorisointi

Ihan ensimmäisenä suosittelen kirjoittamaan ylös kaikki isot ja pienet asiat, jotka sulla on mielessä. Jotta pystyy miettimään, mistä kannattaa aloittaa ja mitkä asiat on niitä tärkeimpiä, pitää olla lista, josta lähtee liikkeelle. Elä siis sensuroi tältä listalta mitään vaan kirjoita ylös ihan kaikki!

to do listat

Tapa 1

Ensimmäinen tapa on yksinkertaisesti kirjoittaa sama lista uudestaan, mutta miettiä se tärkeysjärjestys. Kirjoita ylhäältä alas kaikki tehtävät niin, että tärkein on ensimmäisenä ja ne ei-niin-tärkeät viimeisenä. Sitten vain lähdet toteuttamaan ensimmäisestä alkaen ja jatkat listan loppuun tai niin pitkälle kuin ehdit. Nyt jos jotain jääkin tekemättä, kun aika loppuu kesken, se ei haittaa, koska ne oli niitä ei-tärkeitä juttuja, jotka ehtii hoitaa myöhemminkin.

to do list

Tapa 2

Seuraava tapa on kirjoittaa ylös vain pieni lista, jossa on vain ja ainoastaan ne hommat, jotka sun on pakko saada aikaiseksi juuri tänään! Muut voi unohtaa hetkeksi kokokaan ja stressata niistä sitten myöhemmin.

to do

Tapa 3

Kolmas tapa on miettiä, mikä listalla olevista hommista on se kaikkein vaikein ja ärsyttävin ja lähteä siitä liikkeelle. Voit myös valita pari kolme vaikeaa asiaa, jotka teet ensin. Muiden juttujen hoitaminen tuntuu sitten ihan lastenleikiltä niiden jälkeen ja pahin on jo alta pois!

Tapa 4

Neljäs tapa taas on täysin päinvastainen! Etsi listaltasi se kaikkein helpoin ja nopein, ehkä jopa hauskin juttu (tai jopa pari helppoa) ja aloita tekemällä se ihan ensimmäisenä. Kun pääsee alkuun nopeallakin hommalla, on usein helppo jatkaa hommien hoitamista ja raivata tiensä koko to do listan läpi!

how to get things done

Tapa 5

Viimeisenä, muttei vähäisimpänä on tapa, jota mä hyödynnän useimmiten! Valitse muutama (noin 3-5) homma, jotka on niitä tärkeimpiä ja ihan pakollisia hoitaa heti. Yliviivaa "turhat", eli ne, jotka voit tehdä myöhemmin, jättää tekemättä tai delegoida jollekin muulle. Mä itse myös siirrän näitä seuraaville to do listoille bullet journalissani, jotta en unohda tehdä niitä, mutta että en stressaa niistä juuri nyt, kun on tärkeämpiäkin asioita.

Tällä listalla sitten lähtee liikkeelle ensin niistä tärkeäksi merkityistä ja ne on tehtävä ensin. Sen jälkeen voi hoitaa niitä asioita, joilla ei ole mitään merkintää ja jos vielä aika jää, voi tehdä jotain niistä "turhistakin".

Miten sä pääset alkuun ja saat hommat hoidettua, kun to do lista on metrin mittainen? Käytätkö jotain mun mainitsemista taktiikoista vai onko sulla ihan omat keinot?

14 kommenttia:

  1. Tota kolmostapaa tulee käytettyä joka päivä ihan läksyjenkin kanssa! Tietysti teen ärsyttävät ruotsin läksyt ennen jonkun kivemman aineen läksyjä, kun ne pystyy tekemään vielä alussa, mutta loppupuolella alkaa jo kyllästyä eikä sillon todellakaan jaksa tehä mitään ruotsin läksyjä vaan tekee mieluummin niitä kivempia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on ihan totta! Käytin samaa taktiikkaa monesti lukioaikana :)

      Poista
  2. Täällä myös toinen, joka pitää to do listaa! :) Helpottaa hyvin arkea<3

    http://jeannays.blogspot.fi/?m=1

    VastaaPoista
  3. Tapa 2 on ominaisin ainakin mulle, pakollisista hommista teen aina vain ne jotka on pakko tehdä juuri tänään :-D Myöhemmin voi sitten siirtyä hauskempiin hommiin!

    VastaaPoista
  4. En oikein mieti miten nää asiat käydään lävitse, kirjoitan säänöllisin väliajoin kalenteriin ylös millon pitäisi vaihtaa lakanat ja milloin pyyhkeet. Lisäksi muut juoksevat asiat tulee kirjotettua myös ylös ja oikeastaan aina tulee hommat hoidettua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin, sulla ei ehkä sitten yleensä ole niin pitkää listaa että pitäisi kovasti priorisoida! :)

      Poista
  5. Tää ei liity tähän postaukseen mitenkään mutta ois kiva jos joskus tulevaisuudessa tekisit jonkun liikunta vinkkipostauksen. just jotain vinkkejä aloittelijoille :)

    VastaaPoista
  6. Itse käytän tapaa kolme useinmiten! Helpottaa kun saa vaikeimman/ärsyttävimmän homman pois alta niin voi keskittyä mieluisimpiin.

    https://kristiinaino.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  7. Minä vaan kirjoitan kaiken ylös mitä pitää juuri sinä päivänä tehdä, toki viikoille on omat to do -listat ja myös kuukaudelle omansa. Rakastan listoja ja sen vuoksi niitä näkyykin minun bujossa todella paljon :)

    VastaaPoista